
روز نهم دی در تاریخ ماند. این جمله رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان فتنه ۸۸ را حاصل برنامهریزی چندین سالهی دشمنان و در ادامهی قضایایی چون فتنهی سال ۷۸ تحلیل میكنند و راهحل علاج آن را حركت عظیم مردمی همانند آنچه در ۹ دی سال ۸۸ اتفاق افتاد میدانند. از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاكم بر دلهای مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترك حماسهی ۹ دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.
آیت الله خامنه ای حركت ۹ دی را عامل در هم پیچیدهشدن بساط فتنه و فتنهگران و حادثه ای ماندنی در تاریخ معرفی میكنند.
آنچه در ادامه میآید گزیدهای از «روایت تاریخی حماسه ۹ دی» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است:
برنامهریزی ده ساله دشمن برای فروپاشی نظام اسلامی در سال ۷۸ و ۸۸
دشمنان ما تصور میكردند با رحلت امام، آغاز فروپاشى این نظام مقدس كلید زده خواهد شد. آنها خیال میكردند امام كه رفت، بتدریج این شعله خاموش خواهد شد، این چراغ خاموش خواهد شد. بعد، مراسم تشییع جنازهى امام، آن احساسات مردم، آن حركت عظیم مردم در حمایت از كارى كه خبرگان كردند، اینها را مایوس كرد. یك برنامهریزى ده ساله كردند - این تحلیل من است، این به معناى اطلاع نیست؛ تحلیلى است كه قرائن آن را براى ما اثبات میكند - ده سال بعد امیدوار بودند كه نتیجه بدهد. سال ۷۸ كه آن حوادث پیش آمد، آن كسى كه این حوادث را خنثى كرد، مردم بودند. روز بیست و سوم تیر سال ۷۸ مردم آمدند در خیابانها، توطئهى دشمن را كه سالها برایش برنامهریزى كرده بودند، در یك روز باطل كردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز یك برنامهریزى دهساله بود تا سال ۸۸ . به نظرشان فرصتى به دست مىآمد. به خیال خودشان زمینهها را آماده كرده بودند. مطالباتى هم مردم داشتند - مردمى كه وابستهى به نظامند، وفادار به نظامند - فكر كردند از این مطالبات بتوانند استفاده كنند؛ لذا آن قضایاى سال ۸۸ به وجود آمد. دو سه ماه تهران را متلاطم كردند - البته فقط تهران را - دو سه ماه توانستند دلها و ذهنها را به خودشان مشغول كنند. اینجا هم مردم آمدند توى میدان. بعد از آنكه باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند كه اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند كه اینها عمق خواستههاشان تا كجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسهى نه دى را به راه انداختند. نه فقط در تهران، بلكه در سراسر كشور، میلیونها نفر در روز نهم دى، بعد هم بلافاصله در بیست و دوى بهمن آمدند توى میدان، غائله را ختم كردند. این، هنر مردم است. درود به مردم ایران. درود به ملت مومن و مبارز و بصیر و آگاه ایران. انشاالله به توفیق الهى، مردم همین راه را و همین خط را و همین آرمان را و همین عزم و همت را تا آخر ادامه خواهند داد. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
حضور پرشور مردم؛ عامل شكست فتنه هجدهم تیر و فتنه ۸۸
در فتنهى هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینكه فتنهگران فتنهى خود را شروع كردند، مردم آن حركت عظیم ۲۳ تیر را، نه فقط در تهران، بلكه در سایر شهرها به راه انداختند. در فتنهى ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیهى عظیم نهم دى به راه افتاد. همان وقت بعضى از ناظران خارجى كه از نزدیك دیده بودند، در مطبوعات غربى نوشتند و ما دیدیم، كه گفته بودند آنچه در نهم دى در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهى امام، چنین اجتماعى، چنین شورى دیده نشده بود. این را مردم كردند. حضور مردم اینجورى است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
حركت عظیم مردمی؛ تنها راهحل مقابله با فتنه ۸۸
فتنهى ۸۸ تنها آن چیزى نبود كه توى خیابان به وسیلهى تعدادى آدم دیده شد؛ این یك چیز ریشهدارى بود، یك بیمارى عمیقى درست كرده بودند، اهدافى داشتند، زمینهها و مقدمات فراوانى برایش چیده شده بود، كارهاى بزرگى شده بود و هدفهاى بسیار خطرناكى دنبال این كار بود، كه با این برخوردهاى گوناگون سیاسى و امنیتى و اینها حل نمیشد؛ یك حركت عظیم مردمى لازم داشت؛ كه این حركت، حركت ۹ دى بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنهگران را در هم پیچیدند. لذا حادثهى ۹ دى یك حادثهى ماندنى در تاریخ ماست. من آن سال هم گفتم - پارسال بود یا پیرارسال بود - كه این حادثه، حادثهى كوچكى نیست. این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستى حفظ شود، بایستى گرامى داشته شود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
روح دیانت حاكم بر مردم؛ نقطه مشترك ۹ دی و حضور مردم در سال ۵۷
در قضیهى ۹ دى سال ۸۸ یك نكته اساسى است و آن نكته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنى همان روحى كه حاكم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیم بىنظیر تاریخى در سال ۵۷، همان روح در ماجراى ۹ دى نشان داده شد؛ كمااینكه در قضایاى گوناگون دیگر هم نشان داده شده، لیكن در ۹ دى به شكل بارزى نشان داده شد؛ به طورى كه جاى انكار و تردید و تامل براى هیچ كس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقى نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاكم بر دلهاى مردم بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
توجه به فرهنگ عاشورا؛ خصوصیت مشترك ۹ دی و حوادث اول انقلاب
یكى از خصوصیات دیگرى كه در حادثهى ۹ دى هست، كه باز آن را كاملا به حوادث انقلاب نزدیك میكند، مسئلهى عاشوراست. یعنى در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نكتهى عظیم عجیب تاریخى را بیان كردند: «ماهى كه خون بر شمشیر پیروز است». این حرف كوچكى نیست: پیروزى خون بر شمشیر. ماها عادت كردهایم، این حرفها را هى تكرار میكنیم؛ كانه عمقش گاهى از یادمان میرود. خون بر شمشیر پیروز میشود، مظلوم بر ظالم فائق مىآید، كشته بر كشنده فائق مىآید؛ این همان چیزى است كه در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال ۵۷ مطرح كردند، در قضیهى ۹ دى هم باز پاى امام حسین در میان بود، پاى عاشورا در میان بود. اگر آن حركات سخیف و در واقع گریهآور از سوى این گروههاى ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمىآمد، این حركت عظیم و این تحرك عمومى مردم معلوم نبود به این شكل به وجود بیاید. اینجا هم پاى عاشورا در میان بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
موضعگیری صریح در مقابل اهانت به امام حسین(ع)؛ نشانه روشنبینی مردم
مىبینید مردم پایبندىشان به مسائل دینى و ارزشهاى معنوى بیشتر شده است. كى در كشور ما این همه جوان در مراسم معنوى شركت میكردند؛ در مراسم عبادى ماه رمضان، در روز عید فطر؟ این اجتماعات عظیم، این روشنبینى مردم در زمینهى مسائل سیاسى سابقه نداشته است. بعد از اهانتى كه در روز عاشوراى سال ۸۸ به وسیلهى یك عده تحریك شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد كه مردم در روز ۹ دى توى خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنى ابراز كردند. دستهاى دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینى عقب بنشاند، بلكه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۷